Problemy dostrzegane przez rodziców lub opiekunów w zachowaniu dziecka mogą mieć bardzo złożony charakter.
Środowisko tworzone przez dorosłych optymalne dla dzieci o jednym typie temperamentu, może być nieoptymalne dla dzieci o odmiennym typie temperamentu. Jedne dzieci chętnie się bawią i z łatwością przystosowują, inne bardziej wymagające, częściej reagują negatywnie, przejawiają trudności w adaptacji.
Problemy z zachowaniem mogą być wyuczone i wzmacniane w interakcjach z otoczeniem. Dodatkowo niekonsekwencja i zmienne zachowania dorosłych kształtują trudne postawy u dzieci odporne na wygaszanie.
Istotną rolę w funkcjonowaniu dziecka odgrywają także czynniki tkwiące w środowisku rodzinnym oraz problemy samych dorosłych (konflikty, nieprawidłowe wzorce komunikacji między rodzicami oraz między rodzicami a dziećmi)
Kiedy zauważysz, że Twoje dziecko:
- zachowuje się w sposób niezrozumiały dla otoczenia i prezentuje odmienny niż dotychczasowy repertuar zachowań:
- przejawia zachowania agresywne lub impulsywne w stosunku do dorosłych i/lub rówieśników, odmawia współpracy, jest niechętne, nastawione opozycyjnie
- traciło swoje zainteresowania
- izoluje się od innych
- sprawia wrażenie smutnego, często płacze
- ma zaburzenia snu
- przeżywa napięcie, lęk któremu towarzyszą objawy somatyczne np. bóle głowy lub brzucha, ma inne objawy niecharakterystyczne dla wieku rozwojowego np.; moczy się w nocy
- niechętnie chodzi do szkoły, nie radzi sobie z nauką, ma problemy z uwagą i koncentracją
- ma problemy z mówieniem, jąka się
- ma nieprawidłową masę ciała, nadmiernie się odchudza lub ma nadwagę czy kompulsyjnie się objada
- ma tiki głosowe lub ruchowe
- ma inne niepokojące zachowania
Zwróć się po pomoc, konsultacje ze specjalistą pomogą właściwie zdiagnozować problem, zrozumieć mechanizm pojawienia się trudności dziecka oraz zaplanować właściwe leczenie.
Pomagamy w:
- zespole nadpobudliwości psychoruchowej ADHD
- problemach z zachowaniem i emocjami u dzieci: zaburzenia opozycyjno-buntownicze
- zaburzeniach emocjonalnych rozpoczynających się w dzieciństwie
- zaburzeniach funkcjonowania społecznego
- zaburzeniach tikowych
- innych zaburzeniach zachowania i emocji rozpoczynających się w dzieciństwie: moczenie mimowolne, zanieczyszczanie się, zaburzenia odżywiania w dzieciństwie, jąkanie się