511 99 00 91 - 7 dni w tygodniu!
centrum@psychoclinic.pl

Zaburzenia psychosomatyczne

Psychosomatyka, zajmuje się różnego rodzaju dolegliwościami cielesnymi (somatycznymi), które mają bądź mogą mieć podłoże w psychice człowiekaW chwili obecnej znane trzy tezy mówiące o przyczynach powstawania zaburzeń psychosomatycznych. Wśród nich wymienia się:

• długotrwały, przewlekły stres psychologiczny może mieć lub ma znaczący wpływ na osłabienie niektórych organów ciała, które z kolei mogą powodować bóle
  • różnego rodzaju stresy z życia codziennego o różnej intensywności mogą prowadzić do rozwoju określonych chorób (np. serowonaczyniowych, neurologicznych, układu oddechowego)
  • przewlekły stres psychologiczny w powiązaniu z pewnymi predyspozycjami fizjologicznymi może prowadzić do zaburzeń psychosomatycznych

Obserwacje i badania, pokazują, zaburzenia psychosomatyczne dotykają wiele układów, wśród nich wymienia się zaburzenia:

• wegetatywne (pokrzywka, alergie czy znane atopowe zapalenie skóry)
  • układu krążenia (np. choroba wieńcowa)
  • układu oddechowego (astma oskrzelowa)
  • układu pokarmowego (choroba wrzodowa)
  • problemy i zaburzenia związane ze snem
  • cukrzyca
  • otyłość (wybrane jej rodzaje)
  • problemy i zaburzenia odżywiania

Wykazano, emocje mogą mieć bezpośredni wpływ na rozwój niektórych zaburzeń psychosomatycznych w innych przypadkach czynników je powodujących może być znacznie więcej.W wielu przypadkach pacjenci nie łączą swoich problemów np. nagłych, uporczywych bólów żołądka, swędzenia skóry, problemów z pobieraniem i trawieniem pokarmów z sytuacja stresująca. Zdarza się bowiem tak, ból czy jakaś zmiana na ciele mo się pojawić po okresie silne stresu. Zaburzenia z różnych układów bardzo często odpowiedzią na tłumione w sobie konflikty i sprzeczne emocje (lęk, niepokój, złość, agresja). Osoby z zaburzeniami psychosomatycznymi charakteryzują powracające, ostre bądź delikatne bóle, po których pacjent wraca do normalnego, sprawnego funkcjonowania. Postawienie odpowiedniej diagnozy oraz leczenie zaburzeń psychosomatycznych jest dość trudne. Związane jest to z faktem, iż pacjent bardzo często korzysta z wizyt u różnych specjalistów, w różnych odstępach czasu, nim trafi na psychoterapię. Z czasem ciągłe narzekania pacjenta stają się uciążliwe dla jego bliskich oraz znajomych. Warto wtedy zastanowić się czy nasz bliski nie ma problemów emocjonalnych, które powodują zaburzenia somatyczne.

Pomagamy w :

• zaburzenia somatyzacyjne
  • zaburzenia hipochondryczne
  • zaburzenia autonomiczne występujące pod postacią somatyczną (układ oddechowy, układ krążenia, układ moczowo- płciowy, inny narząd)
  • bóle pochodzenia psychogennego
  • inne zaburzenia występujące pod postacią somatyczną

Zapisy on-line

Zaloguj się, wybierz termin wizyty i zarezerwuj spotkanie